Rynek Infrastruktury
Ani słowa o Stacjach Poboru Opłat
W zaktualizowanym Programie Funkcjonalno-Użytkowym czytamy, że wykonawca inwestycji jest zobowiązany do wykonania dokumentacji projektowej w celu uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych związanych z rezygnacją ze Stacji Poboru Opłat Andrespol i Romanów. Rozwiązania projektowe łącznic węzłów w tych miejscowościach mają być dostosowane do zagospodarowania bez Stacji Poboru Opłat.
PFU wyraźnie wskazuje, że obiekty w ramach obu SPO nie będą budowane. Po zmianach w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, nawet spis treści PFU nie zawiera punktu o zagospodarowaniu obiektów przyautostradowych na Stacjach Poboru Opłat, a z całej specyfikacji usunięto jakiekolwiek wzmianki o SPO.
GDDKiA rezygnuje z rozbudowy bramek
Na początku tego tygodnia wyszła na jaw informacja o zerwaniu przez GDDKiA umowy na rozbudowę bramek do manualnego poboru opłat na autostradzie A4 z Wrocławia do Gliwic. Generalna Dyrekcja zapłaci konsorcjum karę umowną w wysokości 8 mln zł, stanowiącą 10 procent wartości zamówienia.
Według byłego dyrektora GDDKiA, a obecnie prezesa Polskiego Kongresu Drogowego, Zbigniewa Kotlarka, każda decyzja zmierzająca do wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat jest dobra. – Każdy sposób upłynnienia ruchu bez potrzeby zatrzymywania jest dobry i to, co GDDKiA robi to jest krok we właściwą stronę dla wypracowania tego systemu – przyznaje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Kotlarek.
Nowy system poboru opłat
Na początku kwietnia portal „RynekInfrastruktury.pl” poinformował o powstaniu koncepcji zastąpienia manualnego systemu poboru opłat na autostradach dla samochodów osobowych systemem elektronicznym.
Dokumenty, do których dotarł portal „RynekInfrastruktury.pl” zostały sporządzone na zlecenie firmy Kapsch, która jest operatorem systemu viaTOLL umożliwiającego elektroniczne uiszczanie opłat przez kierowców samochodów ciężarowych i niektórych osobowych. W koncepcji przedstawiono kilka możliwości uiszczania opłat za przejazd autostradami. Wszystkie mają na celu upłynnienie ruchu poprzez eliminację konieczności zatrzymywania się na bramkach i płaceniu za przejazd.
Zmiany będą korzystne
O korzyściach płynących z likwidacji manualnego poboru opłat mówi wielu ekspertów. Jacek Osiński z ZDG TOR przypomniał ostatnio w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, że wszędzie tam, gdzie pobór manualny już obowiązuje lub poczyniono kroki do jego uruchomienia w przyszłości, skala wydatków państwa przekroczyła już kwotę 1,2 mld zł. Dzięki zastąpieniu manualnego systemu elektronicznym, uda się zaoszczędzić 1,5 mld zł z tytułu kosztów budowy i rozbudowy placów poboru opłat.
Firma analityczno-doradcza Audytel w swoim raporcie o możliwych scenariuszach rozwoju systemu poboru opłat za korzystanie z autostrad w Polsce wyliczyła, że powszechny elektroniczny system poboru opłat przyniesie oszczędności rzędu 15 mld zł. Autorzy raportu obliczyli, że roczne oszczędności utrzymania z tytułu zmiany systemu to prawie 30 mln zł.